Αρχική | Εγγραφή | Περιεχόμενα | Επικοινωνία
Συνταγές Μαγειρικής - Συνταγές - Διατροφή - Χημεία Τροφίμων - Τεχνολογία Τροφίμων - Ποιότητα Τροφίμων - Ασφάλεια Τροφίμων - Πιάτα - fooddaily.gr
Αρχική > Υγεία & Τρόπος Ζωής > Ινσουλίνη : μας γλυκαίνει στα αλήθεια;  
Ινσουλίνη : μας γλυκαίνει στα αλήθεια;
Από: Ελένη Στεφάνου

Έρχονται κάποιες στιγμές που θα πούλαγες και την ψυχή σου για ένα κομμάτι γλυκό και όταν τελικά το τρως νιώθεις ο πιο ευτυχισμένος άνθρωπος του κόσμου. Σίγουρα δεν σκέφτεσαι γιατί σου συμβαίνει αυτό; Έχουν τα γλυκά μαγικές ικανότητες να σου γλυκαίνουν εκτός από το στόμα και την ψυχή ή κάτι άλλο συμβαίνει;

Όταν πέφτει το επίπεδο της γλυκόζης αίματος, σε πιάνουν δηλαδή οι υπογλυκαιμίες σου, ο εγκέφαλος χάνει μέρος της ενέργειάς του και ζητάει αμέσως περισσότερη γλυκόζη. Εκείνη τη στιγμή νιώθεις υπερδιέγερση, έχεις νεύρα και σκαμπανεβάσματα στη διάθεση και πάνω από όλα πεινάς, λαχταράς κάτι γλυκό…

Μέχρι που βρίσκεις κάτι γλυκό, από ένα μπισκότο μέχρι κάτι ξεχασμένα φοντάν, και το μπουκώνεις..Τότε η ζάχαρη που λαμβάνεις αυξάνει το σάκχαρο του αίματος, το οποίο με την σειρά του αυξάνει την παροχή γλυκόζης στον εγκέφαλό σας. Αυτό σε πλημμυρίζει ευτυχία, νιώθεις απίστευτα.

Όμως αυτή η διαδικασία αυξάνει επίσης το σάκχαρο αίματος στο σώμα σας, που στέλνει μήνυμα στο πάγκρεας να εκκρίνει υπερβολικά ποσά ινσουλίνης ώστε να το μειώσει γρήγορα. Καθώς η ινσουλίνη μειώνει την γλυκόζη αίματος, η παροχή γλυκόζης προς τον εγκέφαλο μειώνεται επίσης.

Τώρα ο εγκέφαλος όμως «φωνάζει» για περισσότερη γλυκόζη και εσύ απαντάς τρώγοντας και δεύτερο γλυκό. Μετά η γλυκόζη του αίματος ανεβαίνει πάλι και η αυξημένη ινσουλίνη μειώνει ταχύτατα την γλυκόζη αίματος. Τότε ο εγκέφαλος σου σε  διατάζει «φάε κι άλλο γλυκό!!!» και ο κύκλος συνεχίζεται.

Τι είναι η ινσουλίνη και ποιος ο ρόλος της στη λειτουργία του οργανισμού;

Η ινσουλίνη είναι ορμόνη που παράγεται από το πάγκρεας όταν αυξάνεται το σάκχαρο του αίματος. Όταν δηλαδή ένα άτομο φάει κάτι γλυκό, τότε αυξάνεται το σάκχαρο στο αίμα και αυτό προκαλεί την έκκριση ινσουλίνης από το πάγκρεας.

Η ινσουλίνη παράγεται ώστε να βάλει το επιπλέον σάκχαρο του αίματος μέσα στα διάφορα κύτταρα του οργανισμού προκειμένου να χρησιμοποιηθεί είτε ως καύσιμο, είτε να μετατραπεί σε λίπος και να αποθηκευτεί. Αν δεν υπάρχει ινσουλίνη, ή αν δεν μπορεί να δράσει η ινσουλίνη (όπως πχ στον διαβήτη), τότε το σάκχαρο στο αίμα αυξάνεται πολύ.

Η αύξηση της ινσουλίνης προκαλεί τη μείωση του σακχάρου του αίματος, διότι το επιπλέον σάκχαρο μεταφέρεται με τη βοήθεια της ινσουλίνης μέσα στα κύτταρα, όπου μετατρέπεται σε λίπος. Με αυτόν τον τρόπο τα γλυκά προσθέτουν βάρος. Επιπλέον, η ινσουλίνη αναστέλλει τη διάσπαση του λίπους, την κλειδώνει και δεν την απελευθερώνει.

Πως αντιμετωπίζεται η αυξημένη ινσουλίνη;

Με κατάλληλη διατροφή και άσκηση. Όλες οι τροφές που έχουν άμεσα και εύκολα διαθέσιμα σάκχαρα, όπως η ζάχαρη, τα γλυκά, η σοκολάτα, τα αναψυκτικά, το μέλι, τα φρούτα, το λευκό ψωμί κλπ  προκαλούν πολύ μεγάλη έκκριση ινσουλίνης και έτσι ενισχύουν την πρόσληψη βάρους.

Αντίθετα οι υδατάνθρακες με αλυσίδες σακχάρων που απαιτείται ενζυματική πεπτική διαδικασία προκειμένου να απελευθερωθούν τα σάκχαρα είναι τροφές που προκαλούν μέτρια έκκριση ινσουλίνης. Τέτοιες τροφές είναι τα ακατέργαστα άλευρα (μαύρο ψωμί, δημητριακά ολικής αλέσεως) και τα αμυλούχα (πατάτες, ρύζι). Αυτή η κατηγορία είναι άκρως απαραίτητη αφού δημιουργεί τη βάση μιας σωστής διατροφής.

Οι πρωτεϊνούχες τροφές, όπως το κρέας, το κοτόπουλο, το αβγό δεν προκαλούν έκκριση ινσουλίνης όταν καταναλώνονται αυτούσιες. Πάντα όμως αυτές οι τροφές μαγειρεύονται σε συνδυασμό με αμυλούχες τροφές (πχ πατάτες, ρύζι) οπότε ινσουλίνη παράγεται ανάλογα με την περιεκτικότητα των τροφών σε υδατάνθρακες και σάκχαρα (πατάτες, ρύζι, γλυκές σάλτσες κλπ).

Έτσι «υπογλυκαιμικές» κρίσεις που παρακαλάς για ένα γλυκό μειώνονται, διατηρείς ένα φυσιολογικό βάρος και μειώνεις πιθανότητες για μελλοντικά προβλήματα υγίειας.

Το άρθρο δεν αναφέρεται σε ινσουλινοεξαρτώμενες ή μη καταστάσεις που αφορούν το διαβήτη και χρήζουν ιατρικής βοήθειας.

Φωτογραφίες Άρθρου:
Βαθμολογία:
                   
Fooddaily.gr @ Facebook
Fooddaily.gr @ Pinterest
Follow Me on Pinterest
Fooddaily.gr @ Twitter
Fooddaily.gr @ Youtube
Fooddaily.gr @ Youtube